اقدام خطرناک سه کشور عربی برای نجات تل آویو
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
لینک دوستان
سرور مجازی ایران" >سرور مجازی ایران

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گپ دوستانه و آدرس rahjooyan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آخرین مطالب
دیگر موارد

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 626
:: کل نظرات : 11

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : عبدالرضا جودکی
شنبه 21 بهمن 1402

عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به اقدام سه کشور عربی در کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با محاصره دریایی اعمال شده از سوی ارتش یمن، آورده است: در شرایطی که برادران یمنی تاوان مالی و انسانی سنگینی به سبب بستن دریای سرخ و باب المندب به روی کشتی‌های اسرائیلی می‌دهند و هدف حملات هوایی آمریکا و انگلیس قرار دارند، برخی کشورهای عربی مانند امارات، عربستان و اردن با گشودن گذرگاه زمینی دوبی - حیفا هر آنچه رژیم اشغالگر از کالاها و غذاهای تازه نیاز دارد و با قیمت کمتر به این رژیم می‌رسانند.

وی نوشت: درحالیکه کشورهایی که این کریدور زمینی از آن عبور می‌کند سکوت مطلق در پیش گرفته‌اند و به دنبال توجیه و عذر و بهانه آوردن به خاطر این اقدام عادی سازی خطرناک و خفت بار و همسویی با جنگ کشتار پاکسازی نژادی در غزه هستند؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش‌های تصویری از عبور صدها کامیون از این کریدور به تصویر کشانده‌اند و آنچه این کشورها به دنبال سرپوش نهادن از آن و مخفی نگه داشتن از ملت‌هایشان هستند را برملا کرده‌اند. چند روز قبل کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی صدها کامیون حامل کالا و غذای تازه منتشر کرد. این اقدام سه کشور عربی به مثابه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ کشتار جمعی و خونریزی غزه است.

این تحلیلگر در ادامه به عذر و بهانه‌های دولت اردن در این زمینه اشاره کرده است.

وی همچنین این کریدور را به مثابه پایمال کردن خون شهیدان، کودکان، زنان و سالخوردگان در غزه دانست که حامی کرامت امت اسلامی و حافظ هویت عربی و اسلامی در قدس اشغالی هستد.

عطوان بیان کرد: حرکت شتابان برای رساندن کالا و غذا به صهیونیست‌ها به مثابه مشارکت مستقیم در جنگ کشتار و گرسنه نگه داشتن ساکنان غزه و کرانه باختری است همانطور که مقامات مصر با نگشودن گذرگاه رفح با زور و اجازه ندادن به عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه و وضع عوارض پنج هزار دلاری برای عبور هر کامیون اقدامی مشابه انجام می‌دهند. گزارش‌ها از صف طولانی بیش از ۲ هزار و پانصد کامیون از العریش تا گذرگاه رفح حکایت دارد.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به اشتباه بودن انتظاری که از این سه کشور داشته، آورده است: اگر شهادت بیش از ۳۰ هزار نفر که همچنان شمار زیادی از آنها زیر آوار هستند و زخمی شدن هفتاد هزار نفر دیگر و ویرانی ۸۶ درصد از منازل غزه این کشورها را به حرکت وانمی دارد، پس چه چیزی آن را به حرکت درخواهد آورد؟

عطوان نوشت: ما از اردن، امارات و عربستان انتظار نداریم که مانند یمنی‌ها عمل کنند و با ناوهای آمریکایی و انگلیسی که به دنبال شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی هستند، بجنگند و عدم انتظار ما نیز به این دلیل است که آنها گوش شنوایی ندارند بلکه خواسته ما این است که به ملت‌های خود که در حال غلیان هستند گوش فرا دهند. اردن این روزها در غلیان بی سابقه به سبب کشتار ساکنان غزه و کرانه باختری و نیز اخباری که درباره مشارکت جنگنده‌های این کشور علیه اهدافی در عمق عراق مخابره شده است در کنار جنگنده‌های آمریکایی برای انتقام گرفتن از مقاومت اسلامی عراق به خاطر حمله به پایگاه آمریکایی در شمال اردن، به سر می‌برد.

وی در پایان از کشورهای عربی خواست که به جای روی آوردن به رژیم صهیونیستی به مقاومت تکیه کنند.

**

صف کامیون‌‌های حامل کالا از امارات و عربستان برای اسرائیل

دهها کامیون حامل کالا از مقصد بنادر امارات و عربستان سعودی راهی سرزمین اشغالی فلسطین شده‌اند، آن هم نه برای کمک‌ به غزه، بلکه برای شکستن محاصره‌ای که یمنی‌ها در دریای سرخ بر اسرائیل تحمیل کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی چندین بار به این موضوع پرداخته و نوشته‌اند که اسرائیل در شرایطی که «حوثی‌ها» مانع حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات می‌شوند، کمک سعودی‌ها و اماراتی‌ها را یک موهبت می‌دانند.

این بار اما شبکه ۱۳ اسرائیل به مرز اردن رفته است، گذرگاه «شیخ حسین/ نهر الاردن» گذرگاهی که اردن را به کرانه باختری متصل می‌کند. به گفته گزارشگر شبکه، اینجا اتفاقی به شکل محرمانه در حال رخ دادن است، جایی که دهها کامیون از امارات و عربستان برای اسرائیل کالا وارد می‌کنند.

شبکه ۱۳ اسرائیل با استفاده از یک پهپاد نشان می‌دهد که دهها کامیون پشت مرز صف کشیده‌اند تا وارد اراضی اشغالی شوند.

یک راننده کامیون به نام «جهاد» به مأمور گمرک اسرائیل می‌گوید که از دبی آمده و بارش تجهیزات الکترونیکی است، به طور دقیق مشخص نیست که روزانه چه تعداد کامیون از این گذرگاه وارد اسرائیل می‌شود، اما چندی پیش «حنان فریدمن» رئیس شرکت «تراکنت» اسرائیل که اداره این گذرگاه را در دست دارد به روزنامه یدیعوت احارانوت گفته بود که این گذرگاه ظرفیت پذیرش روزانه ۳۰۰ کامیون را داراست.

 صف کامیون‌‌های حامل کالا از امارات و عربستان برای اسرائیل+فیلم

با حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بندر ایلات هستند، فشار اقتصادی شدیدی متوجه تل آویو شده است، اما به قول روزنامه یدیعوت احارانوت، ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی به اسرائیل کمک کنند.

شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج فارس تخلیه می‌کنند و از آن‌جا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی در ماه گذشته دهها کامیون از طریق خشکی کالاهای تخلیه شده در بنادر امارات، بحرین و عربستان را به اسرائیل برده‌اند، کالاهایی که پیش از این از طریق دریای سرخ وارد می‌شد.

 

شبکه 12 اسرائیل نیز گزارش داده است که تا پیش از حملات یمنی‌ها، هزینه هر کانتینر ۲۰۰۰ دلار بود و اما اکنون به ۸۰۰۰ دلار افزایش یافته است و اگر پیش از این کشتی‌ها یک ماهه خود را به اسرائیل می‌رساندند، اکنون این زمان دو برابر شده است. در این میان حمل کانتینرهای یک کشتی از عربستان یا بحرین و امارات به اسرائیل بین ۱۵ الی ۲۰ روز طول می‌کشد.

طبق این گزارش، در پی ممانعت «حوثی‌ها» از حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات، کشتی‌ها مجبور شده‌اند با دور زدن قاره آفریقا و عبور از دماغه «امید نیک» و صرف یک ماه زمان بیشتر خود را به بنادر غربی اسرائیل برسانند. همچنین بسیاری از شرکت‌های آفریقایی از ترس اقدام یمنی‌ها، کالاهای خود را در ایتالیا یا قبرس تخلیه می‌کنند تا از آن‌جا به اسرائیل منتقل شود.

از سوی دیگر سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید که «کشتیهای اسرائیلی یا کشتیهایی که به هر طریقی با آنها مرتبط هستند کوچکترین فرصتی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت». 

البخیتی در مصاحبه با یک شبکه روسی درباره نگرانی سایر کشورها  برای عبور و مرور از دریای سرخ گفت: نیروهای مسلح یمن، عبور امن کشتیهای تجاری سایر کشورها از حمله کشتیهای روسی و چینی را تضمین می‌کنند.

باب المندب، تنگه‌ای است میان آفریقا و شبه جزیره عربستان و مسیر خروجی دریای سرخ به اقیانوس هند که معمولاً ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت دریایی از این مسیر جریان دارد که در مجموع ۸۵ درصد از کل تجارت جهانی را شامل می شود.

مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که رژیم صهیونیستی به خاطر حملات یمن در دریای سرخ تا کنون بیش از ۳ میلیارد دلار متضرر شده است و با حساب اینکه نیروهای مسلح یمن تصمیم گرفته‌ مانع همه کشتی‌های عازم بنادر اسرائیل صرف نظر از ملیت‌ آنها شود، این رقم خسارت احتمالاً  به بیش از ۶.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاصره همه جانبه مردم، انصارالله یمن اعلام کرد تا زمانیکه اسرائیل مانع از ورود کمکهای بشردوستانه به مردم غزه شود کشتیهای تجاری که عازم بنادر این رژیم هستند را در دریای سرخ هدف حمله قرار خواهد داد. یمنی‌ها تا کنون چندین کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف و به دهها کشتی آمریکایی و اسرائیلی حمله کردند و البته دهها کشتی دیگر نیز مجبور به تغییر مسیر و یا بازگشت به مبدا شده‌اند.

مسیر زمینی از امارات، بحرین و عربستان

برای انتقال کالا به اسرائیل و مصر

 
 
کد خبر : ۳۵۷۶۴۲

شفقنا- «هانان فریدمن»، مدیر عامل شرکت شبکه کامیون‌های اسرائیل (Trucknet Enterprise Ltd) اعلام کرد: «این شرکت کالاهایی از جمله مواد غذایی، پلاستیک، مواد شیمیایی و الکتریکی را از بنادر امارات و بحرین از طریق عربستان و اردن به اسرائیل و سپس به اروپا ارسال می‌کند.»

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، این اولین بار است که مسیرهای تجاری از قلب خاورمیانه می‌گذرد تا دریای سرخ را دور بزند و از ورود به باب المندب و در معرض حملات انصارالله یمن قرار گرفتن، پرهیز کند.

شرکت Hapag-Lloyd AG که پنجمین شرکت بزرگ کانتینری در جهان است به دنبال اتصال بندر جبل علی در دبی و دو بندر شرقی عربستان به جده در ساحل غربی است. گزینه دیگر هم اتصال جبل علی به اردن است.

فریدمن به بلومبرگ گفت: «کالاهایی از هند، تایلند، کره جنوبی و چین در هفته‌های اخیر با کامیون ارسال شده است. کالاهای مقصد آسیا نیز در جهت مخالف حرکت می‌کنند که به کاهش هزینه‌های کلی منجر می‌شود.

با این حال، کارایی بلندمدت این مسیر به ثبات در منطقه بستگی دارد. همچنین، مقادیری که کامیون‌ها می‌توانند حمل کنند بسیار کمتر از مقادیری است که توسط کشتی‌ها حمل می‌شود.

فریدمن گفت که مسیر زمینی هنوز یک جایگزین برای برخی کالاها فراهم می‌کند.

«نیلز هاوپت»، سخنگوی شرکت Hapag-Lloyd اذعان کرد این مسیرهای برنامه‌ریزی‌شده یک راه حل کوتاه مدت برای کشتیرانی است که مقدار محدودی محموله را حمل می کنند، نه هزاران کانتینر.

او گفت که پل زمینی نه سریع و نه آسان است، اما ممکن است به افزایش جریان تجارت از طریق بنادر منطقه، مانند جده، که عملاً از پیوندهای معمول خود با اقتصاد جهانی قطع شده است، کمک کند.

اما از سوی دیگر، سفر از بندر جبل علی تا دروازه تجاری اسرائیل در حیفا حدودا سه یا چهار روز طول می‌کشد که ‌در مقایسه سفر ۱۰ روزه یا بیشتر به دور دماغه امید نیک در آفریقا، جذابتر است.

کریس راجرز، رئیس گروه تحقیقاتی صادرات «استاندارد اند پورز»، گفت: پل زمینی، اگرچه حجم قابل توجهی از ترافیک را حمل می‌کند، اما به طور خاص یک راه حل ویژه برای محموله‌ها به اسرائیل باقی خواهد ماند.

شرکت های همکاری کننده

شرکت تراک نت، کامیون‌های خود را با شرکت هایی از جمله PureTrans FZCO در دبی، Cox Logistics در بحرین و WWCs که در زمینه آژانس های تجاری و کشتیرانی در مصر فعالیت می‌کند، اداره می‌کند.

عملیات آزمایشی از منطقه خلیج فارس به اسرائیل در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز شد و زمانی که حوثی‌ها پس از جنگ با غزه، کشتی‌هایی را که به سمت اسرائیل در دریای سرخ در حرکت بودند، تهدید کردند، تراک‌نت طرح خود را پیش برد.

فریدمن تاکید کرد: «ما در نوامبر چند سفر آزمایشی انجام دادیم.« وی با اشاره به اینکه اولین محموله ها در دسامبر ارسال شد، از اعلام تعداد کامیون‌هایی که در این مسیر تردد کرده اند یا میزان کالای حمل شده خودداری کرد.

فریدمن گفت: «ما فقط باید محموله‌هایی را که به اروپا می‌روند و محموله‌هایی که به آسیا می‌روند مطابقت دهیم.»

متن این خبر در العربی الجدید

 

 




:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب پربازدید